Investera i Sweet spot

Det finns tre huvudsakliga fundament jag söker i mina investeringar. Bolagen jag går in i skall vid inköpstillfället helst vara i) lågt värderade, ii) ha en god förväntad tillväxt och iii) ha en stark balansräkning.

Såväl den starka balansräkningen som den låga värderingen är till för att skydda nedsidan i investeringen, medan tillväxten framförallt avser uppsidan i caset.  En stark balansräkningen (eller goda kassaflöden) möjliggör dock förvärvad tillväxt, medan en låg värderingen möjliggör multipelexpansion – varför även dessa två faktorer till stor del påverkar uppsidan i investeringen

Sweet spot

I vilka bolag vill jag då investera?

Om man ser de tre grundfundamenten som ett venn-diagram urskiljer sig fyra olika delmängder;

1. Sweet spot. Det här är det ultimata investeringsläget – vilket dock gör det svårt att upptäcka. Här finns även den bästa risk/rewarden. Historiskt sett har jag här exempelvis hittat Bahnhof (första inköpen 2010, över 500% avkastning) och Betsson (ca 2011). Bolag som har både tillväxt och stark balansräkning är dock normalt sett inte lågt värderade, utan ligger i delmängd 2. Hittar jag ett bolag i som verkar ligga i sweet spot beror det ofta på att det råder tvivel kring framtida intjäningspotential – men ibland på att bolaget inte är ”upptäckt ännu”. Min stora svaghet här ligger ofta i att jag inte ligger kvar länge nog i bolagen utan säljer av delar av innehaven längs vägen.

2. Bolag i delmängd 2 är jag ofta obekväm med att investera i, då värderingen oftast är raka motsatsen till låg. Vid en rimlig värdering har jag inga problem att gå in, men känner mig sällan trygg i värderingar uppemot och överstigande P/E 30. Jag har generellt sett funnit mig mer vara en ”fair company at a wonderful price” än en ”buy-and-hold Vitrolife vid P/E 50 i alla väder”. I nuläget kanske Disney, Paradox och Kopparbergs ligger närmast den här kategorin.

3. Under vissa förhållanden kan jag acceptera en svagare balansräkningen, exempel när bolaget påvisar starka kassaflöden eller är tillräckligt lågt värderat för att risk/reward skall kännas aptitlig ändå. Kombinationen av en låg värdering och hög tillväxt är ofta ett sådant tillfälle. Svårigheten ligger dock i att värdera tillväxten, något jag försöker bli bättre på. Jag lockas här exempelvis av att investera i NOFI, Resurs Bank och Catena Media.

4. Här hamnar jag oftast i mina investeringar. Jag kräver nästintill alltid tillväxt, men inte i den extrema versionen. Vad jag däremot starkt uppskattar är låga värderingar och stabila finanser. Exempel här är/har varit Brdr. A & O Johansen, NGS (har i mina ögon förflyttat sig från 1->4), Lucara Diamond, Byggma.

När en bredare nedgång sker på aktiemarknaden är min förhoppning att delmängderna blir större och fler bolag går att finna, tack vare att cirkeln för låg värdering växer. Detta förutsätter dock ”allt annat lika”, men sannolikt bör en bredare nedgång föregås eller följas av en sämre tillväxtutsikt.

Ovan bild fångar naturligtvis inte alla scenarion (jag vill gärna även se att bolagen är ägarledda), men är en relativt god representation av vad jag letar efter.

2 thoughts on “Investera i Sweet spot

  1. Det var ett prydligt sätt att sammanställa det på. Väldigt intressant när man tänker tillbaka också på hur bolag flyttar sig. NGS har precis som du säger bytt plats och även Kopparbergs har på bara några år gått från 3 till 2 med lite av en option på att gå till 1 om inte Vd sabbar alla med vettiga framträdanden.

    Jag gillar ofta grupp 3, det svider när det går fel men ser man på det historiskt har jag missat mer vinst pga rädsla än tagit förluster i onödan. Problemet är bara att med dagens optimism blir även ostadiga bolag dyra så jag försöker hålla på disciplinen.

    • Tycker ofta grafiska sammanställningar är lättare att relatera till. Din uppställning av tillväxt kontra utdelning är exempelvis något jag starkt uppskattat när man skall sätta sina innehav i relation till varandra.

      Precis som du säger är det verkligen intressant att reflektera över hur bolag kan ompositionera sig! Detta gäller även andra bolag – tycker H&M sakta rör sig från 3 till 4.

      Samtliga aspekter i grafen är till viss del subjektiva – någon form av tillväxt är för mig i mångt och mycket en hygienfaktor – så tillväxtcirkeln är att betrakta som mer snabbväxande företag än något enstaka procent om året. Viktigt att påminna sig själv att det inte är hela världen att gå på en mina då och då i snabbväxande bolag, precis som du nämner, då det även är där potentialen finns till den riktigt stora avkastningen – så länge man vågar hålla i innehavet

Kommentera

