Fiat Chrysler (FCA) – Hur lågt kan man sjunka?

På toppen av en konjunkturcykel kan cykliska bolags värderingar se väldigt lockande ut, med låga P/E-tal på höga (tillfälliga) vinster. Typiskt sett vill jag hålla mig ifrån alltför konjunkturberoende bolag, men frågan är; när blir billigt för billigt?

Uppenbarligen har jag inte lärt mig av de törnar jag åkt på i Pandora, för sedan en tid tillbaka har jag även investerat i Fiat Chrysler, FCA. Om det finns någon industri som är konjunkturkänslig (utöver flygbranschen), så är det ju definitivt automotive. Efter att FCA, tack vare framlidne Marchionne, fått upp farten i verksamheten och marginalerna börjat krypa uppåt ser verksamheten dock väldigt aptitligt värderad ut.

Den stora anledningen till detta är antagligen att det är skakigt på finansmarknaderna på hemmamarknaderna Italien och Nordamerika, samt att det allmänna konjunkturläget antagligen har nått toppen och är på väg nedåt (?).

Härom dagen kom den länge väntade nyheten att man hittat en köpare åt komponent/underleverantörsverksamheten Magneti Marelli. Tidigare kommunikation har tytt på att FCA önskat ett bud på runt 6 miljarder dollar, vilket överträffades ganska rejält i förra veckan när man lyckades hitta en köpare för 6,2 miljarder Euro, vilket blir ungefär 7,1 miljarder dollar.

Det här motsvarar ungefär 4,5$ / Aktie, där FCA som helhet som värderas till 16$ / aktie. Estimaten för både 2018 och 2019 ligger kring 3,6$ vinst per aktie. Därutöver har FCA för tillfället urstarka kassaflöden och under året gått från nettoskuld till att börja bygga upp kassa. Min uppskattning, säkert felaktig – men kanske ungefärligt rätt –  är att kassan inkl försäljningen (effektueras egentligen inte förrän H1 2019) bör ligga på 6,5$/aktie vid 2018 års slut.

FCA särredovisar inte MM:s resultat, men i årsredovisningen för 2017 skriver man att Components, där MM ingår, hade en EBIT på 536mEURO. FCA:s EBIT som helhet var 7600mEURO.  Om man gör en överslagsräkning på att 500mEURO faller bort, så får jag EV/EBIT för 2019 till 1,8!

P/E-talet på estimaten pendlar mellan 2,4 till 4,2, beroende på om man justerar för nettokassan. Skulle man istället gå på det faktiska resultatet 2017 är P/E 7.

Jag tycker att det här är ett läge där billigt är för billigt. Det finns en hög risk att estimaten är felaktiga, men jag tror att risk/reward är på min sida. Likheten är ganska stor med Volvo här på hemmaplan, men värderingen är än lägre.

FCA Value

Ser man på FCA:s egen uppskattning av marknadsutvecklingen bör även nästa år ticka på, men vem vet…

FCA Outlook

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s